FOLLOWERS

Contact Us

To place order or any inquiry, please email the name and codes of the items, your name and your address or location to beautyfarmasi@gmail.com.
Thank you

- Jika ada sebarang tempahan atau pertanyaan, sila emailkan nama dan kod barang, nama anda & alamat atau lokasi anda ke beautyfarmasi@gmail.com.

- Boleh sms / what's app di 0123953322 / 01132132196

Anda juga boleh inbox kami melalui facebook http://www.facebook.com/beautyfarmasi.colour

Terima kasih

Sunday 27 May 2012

Tips pemilihan foundation yang sesuai

Langkah pertama untuk memilih foundation, kenali jenis kulit anda untuk mengenali jenis foundation yang bersesuaian dengan jenis kulit anda. Lain orang lain kulitnya. Ada yang berminyak, ada yang kering, pori terbuka, kombinasi, sensitif juga yang normal.



1. Kulit Kering
Kulit lebih terasa tegang selepas cuci. Kebiasaannya seluruh muka ada daerah yang mengelupas, kasar dan dehydrated. Liang roma tak nampak, kalau ketawa memang senang nampak garisan tepi bibir..

2. Kulit Berminyak
Kulit nampak berminyak lebih-labih lagi di T zone. Minyak yang sangat ketara dan kena selalu lap. Liang roma terbuka dan mudah berjerawat. Make-up akan hilang selepas 3 jam pakai! Aduh...

3. Kulit Kombinasi
Campuran kulit berminyak dan kering. Biasanya berminyak di dahi, hidung dan dagu.. Kering di pipi.

4. Kulit Sensitif
Ada banyak jenis kulit yang sensitif. Ada sensitif normal, sensitif kering, kombinasi atau pun sesitif berminyak. Kalau salah pilih produk, muka gatal, kemerah-merahan atau pun naik jerawat. Ini biasanya berpunca dari beberapa faktor seperti cuaca, persekitaran yang kotor, pengambilan ubatan, diet yang kurang seimbang, hormon tak seimbang, alergik pada bahan kimia dalam produk dan sebagainya. Kurang bahan kimia maka lebih elok untuk kulit kita!

Bila dah kenal pasti kulit, cari produk yang bersesuaian..
- kalau berminyak carilah yang 'oil-free', 'oil-control', atau 'matte',
- kalau kering cari pula yang 'oil-based', 'moisture rich' atau 'dehydrating'.
- Kalau kulit kombinasi carilah yang berasas kan powder atau cream.
- Kalau sensitif pula, pilihlah yang ada tekstur mineral di dalamnya..

Pemilihan Warna
Perhatikan sekeliling terang atau tidak... pencahayaan amat penting. Kalau kawasan kaunter tu macam malap je, keluar je dari kedai dan bawa contoh warna untuk dicalitkan pada muka. Tapi jangan lupa masuk kedai semula ya!.. huhu

Kenalpasti undertone skin. Kalau nak tau, cuba tengok lengan kita warna apa, selalunya kulit melayu, yellow base, dan kulit india atau pun china, biasanya pink base.. tapi ada juga yang sebaliknya.

Gunakan rahang muka sebagai penentu warna, bukan tangan ya! Baca entry 'Cuba bedak asas di rahang'.
Ratakan dan tangan. Pilih warna yang seakan-akan dengan kulit. Kalau tak jumpa, pilih warna yang 1 tona lebih gelap dari kulit, kemudian seimbangkan dengan powder yang 1 tona lebih cerah. Ada juga yang kulit berminyak mempunyai masalah foundation lebih gelap bila kulit dah 'pecah minyak', sekiranya ini berlaku, guna foundation yang 1 tona lebih cerah dari kulit.

Disarankan cari foundation yang mempunyai sedikit asas warna kekuningan (yellowish). Kemungkinan kenyataan ini agak mengejutkan anda, walaupun kulit anda adalah terdiri dari jenis warna pucat atau gelap, kulit wajah anda tetap mempunyai beberapa nada kuning di wajah. (Bahkan kulit anda sangat pucat, peach, merah muda atau warna keputihan (whitish) akan terlihat pucat). Satu ‘foundation’ yang ‘Yellow-Based’ akan dapat sebati dengan cantik terhadap warna kulit wajah anda sehingga kelihatan segar dan sihat.

Biasakan guna foundation brush atau sponge yang bersesuaian. Wah, mahirkan diri macam pro ye!
Sentiasa ada cermin dalam handbag! Barulah kita tahu apa yang sesuai untuk kulit kita sebab cermin adalah teman terbaik kita! Kalau tak pasti juga, kenalah attend make up class yang di anjurkan oleh FCC atau mana-mana Make Up Artist yang berpengalaman. - Source by : Nuriez NR Studio


p/s : Intai-intai 'Make-up Tutorial' menggunakan produk FCC.

No comments: